ОРГАНІЗАЦІЯ НАУКОВО-ДОСЛІДНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ВАЖЛИВИЙ ЧИННИК ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.17721/2415-3699.2023.18.10Ключові слова:
науково-дослідна діяльність, методологія, теоретико-методичне забезпечення науково-дослідної діяльно- сті, заклади вищої освіти, професійна підготовка, науково-дослідна практика.Анотація
В с т у п . Розглядаються сучасні вимоги до підготовки та перепідготовки науково-педагогічних і наукових кадрів, а також до ви- щої професійної освіти, якій бракує якісно нового теоретико-методичного забезпечення науково-дослідної діяльності.
Заклади вищої освіти України посідають провідне місце в системі багаторівневої підготовки та перепідготовки наукових і науко- во-педагогічних кадрів. У багатьох із них створені такі наукові центри, як спеціалізовані вчені ради із захисту докторських дисертацій і ради із захисту докторів філософії (PhD), магістратури, аспірантури, докторантури, система додаткової професійної освіти, пере- підготовки та підвищення кваліфікації персоналу.
Знання методології, теорії, технології, методики та організації науково-дослідної діяльності є необхідною основою для аспіран- тів, докторантів, здобувачів наукових ступенів, співробітників наукових підрозділів установ різного профілю, організаторів науково- дослідної діяльності всіх рівнів. Вимоги до професійної підготовки випускників закладів вищої освіти передбачають активне залучен- ня викладачів і студентів до наукових досліджень.
Мета і завдання. Провести теоретичний аналіз стану вітчизняної та зарубіжної науково-дослідної роботи студентів з метою ро- зширення наукових знань про організацію й розвиток педагогічних дослідницьких технологій; на розвиток студентської наукової тво-
рчості в усіх її формах для оволодіння майбутнім викладачем методологією наукового дослідження, свідомого впровадження в педаго- гічну практику новітніх досягнень науки, техніки і культури.
Р е з у л ь т а т и . У цьому контексті особливого значення набувають пошук нових технологій, відтворення та розширення науко- вого потенціалу майбутніх викладачів, ефективне застосування, формування й розвиток наукових шкіл, створення максимально сприятливих умов для творчого зростання майбутніх спеціалістів.
В и с н о в к и . Успішне оволодіння бакалаврами й магістрами навичками науково-дослідної та творчої роботи дозволяє їм віднос- но легко включатися у професійну діяльність, трансформувати наукові знання у сферу практичного застосування. У зв'язку з цим у навчальні плани більшості закладів вищої освіти України включено спеціалізовані навчальні дисципліни з основ науково-дослідницької діяльності та впроваджено елементи наукової творчості у фундаментальні, професійно орієнтовані та спеціальні дисципліни. Це сприяє створенню необхідних умов для інтеграції вищої школи України у світовий освітньо-науковий простір шляхом активізації про- цесів залучення талановитої молоді до наукових досліджень, впровадження досвіду провідних університетів світу як передумови для формування й розвиток особистості вчителя.