ОСНОВНІ ЧИННИКИ У ФОРМУВАННІ СВІТОГЛЯДУ І. ЮЩУКА
DOI:
https://doi.org/10.17721/2415-3699.2024.20.14Ключові слова:
І. Ющук, мовознавець, педагог, чинники, світогляд, життєписАнотація
Вступ . Становлення людини як особистості – це неоднорідний і багатогранний процес, який відбувається під впливом
багатьох чинників. Одним із структурних компонентів особистості є її світогляд. Підґрунтя світоглядних переконань закладається в дитинстві, а процес їхнього формування триває протягом усього життя людини. Вивчаючи й аналізуючи біографію, педагогічну і просвітницьку діяльність І. Ющука, вважаємо за необхідне висвітлити чинники, які відіграли головну роль у формуванні його світогляду. Для ревіталізації цілісного портрету особистості І. Ющука необхідно уважно вивчити та проаналізувати ці фактори задля встановлення зв'язку між його світоглядними переконаннями й багаторічною працею на благо українського соціуму. Мета статті – висвітлення чинників, які відіграли ключову роль у формуванні світогляду видатного науковця. Для досягнення мети дослідження проведено аналіз наукової літератури, щоденникових записів і особистих документів І Ющука, спогадів про нього.
Методи . Використано такі методи: пошуково-бібліографічний – для детального аналізу особистих щоденників і документів І. Ющука, спогадів про нього та вивчення наукової літератури; загальнотеоретичні: аналіз і синтез, зіставлення, систематизація, опис, пояснення, узагальнення.
Результати . Здійснено детальний аналіз щоденникових записів і документів І. Ющука. Виділено п'ять чинників, які
відіграли головну роль у формуванні світоглядних переконань педагога. Зроблено короткий опис кожного з них. До того ж, висвітлено сутність поняття "світогляд" в інтерпретації декількох українських науковців.
Висновки . На основі щоденникових записів, особистих документів мовознавця та спогадів про нього виокремлено
п'ять факторів, які відіграли ключову роль у формуванні його світогляду. Першим чинником виділено сім'ю, у якій народився та зростав І. Ющук. Наступним фактором виокремлено період здобуття освіти та початок наукової діяльності педагога.
Третім чинником зазначено сферу професійної діяльності, що зосереджувалася в декількох напрямах. Четвертим фактором у формуванні світоглядних переконань мовознавця виділено його близьке коло спілкування. Воно формувалося впродовж тривалого часу. П'ятим чинником виокремлено особисті принципи й моральні переконання педагога.