ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У КУРСАНТІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ВІЙСЬКОВОЇ ОСВІТИ НЕМОВНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.17721/2415-3699.2024.20.09Анотація
Вступ . Обґрунтовано необхідність опанування курсантами закладів вищої військової освіти (ЗВВО) компетенціями з іноземної мови. Названі закони, на яких базується організація освітнього процесу у ЗВВО, документи з питань її
забезпечення. Вказано мету Дорожньої карти вдосконалення мовної підготовки у Збройних силах України на 2021–
2025 рр. Акцентовано увагу на навчально-методичній роботі викладачів ЗВВО, яка має спрямовуватись на оволодіння
курсантами всіма видами мовленнєвої діяльності, культурою усного та писемного мовлення, навичками застосування
мови в різних ситуаціях.
Результати . Розкрито структуру комунікативної компетентності, яка містить у собі такі компоненти: мовну, мовленнєву, соціокультурну, компенсаторну й навчально-пізнавальну. Розглянуто погляди окремих учених, які доводять, що цільова орієнтація підготовки з іноземної мови у ЗВВО полягає у становленні полікультурної особистості
військовослужбовця, здатної до іншомовної самостійності. Звернено увагу на факт, що здобуті самостійно знання
роблять випускника ЗВВО продуктивно мислячим, здатним розв'язувати професійні завдання, упевнено відстоювати
свої позиції. Доведено, що організація самостійної роботи під час оволодіння іноземною мовою посідає важливе місце
в системі вищої освіти. Зазначено роль продуманого освітнього та розвивального інформаційного середовища в поліпшенні якості виконання курсантами самостійної роботи. Зазначено про важливість продуманого добору завдань до
самостійної роботи з іноземної мови з урахуванням індивідуального підходу до кожного курсанта. Проаналізовано окремі технології навчання іноземних мов: педагогічні технології викладання й учіння, технології партнерської взаємодії, інструментальні технології, технології модернізації. Розкрито сутність інтерактивного методу навчання іноземних мов, який уможливлює обговорення різноманітних проблем, доведення, аргументування власного погляду тощо.
Висновки . Висвітлено результати вивчення проблеми навчання іноземної мови курсантів немовних спеціальностей закладів вищої військової освіти й доведено, що воно буде більш ефективним, якщо впровадити у практику
поглиблення професійного компонента в змісті навчання. Узагальнено погляди на доцільність коригування підходів до
організації самостійної роботи курсантів немовних спеціальностей задля формування в них толерантних міжкультурних взаємин і підготовки до іншомовного міжособистісного та міжкультурного спілкування.