ТРЕТЯ МІСІЯ УНІВЕРСИТЕТІВ: ДОСВІД ІТАЛІЇ ДЛЯ УКРАЇНИ З ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ Й ОЦІНЮВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/2415-3699.2023.17.08

Ключові слова:

третя місія університетів; імплементація третьої місії університетів; оцінювання третьої місії університетів; досвід Італії для України.

Анотація

 

Здійснено аналіз та узагальнено досвід Італії з імплементації й оцінювання третьої місії університетів та обґрунтовано підходи до його використання в Україні. Доцільність звернення до вивчення досвіду Італії обґрунтовується тим, що реалізація й оцінювання досягнень трьох університетських місій є ключовим завданням державного управління, університетського врядування та менеджменту, невід'ємною умовою забезпечення ефективного функціонування та конкурентоспроможності університетів і системи вищої освіти Італії в цілому. Показано, що процес формування та імплементації третьої місії в італійських університетах тісно пов'язаний зі становленням і розвитком національної системи оцінювання якості університетів, і, передусім, з оцінюванням якості дослідницької діяльності. Наголошено, що сучасний етап оцінювання третьої місії університетів Італії спрямований на а) подолання бачення третьої місії як допоміжної для збільшення впливу на освіту й дослідницьку діяльність і б) посилення її самостійної значущості в діяльності університетів.

З'ясовано, що впровадженню третьої місії в діяльність університетів України сприятиме її офіційне визнання та включення до статутних документів ЗВО поряд із навчанням і дослідженнями. Запропоновано алгоритм дій, спрямованих на офіційне впровадження третьої місії в діяльність університетів, ключовими серед яких є: 1) формування національної концепції третьої місії українських університетів; 2) визначення стратегічних напрямів та узгодження межі індикаторів якості третьої місії українських університетів, розроблення критеріїв її оцінювання; 3) включення індикаторів якості третьої місії в систему індикаторів оцінювання якості освітніх програм та освітньої діяльності університетів; 4) створення спеціальної комісії із третьої місії у структурі Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти; 5) забезпечення організації та проведення періодичного оцінювання якості третьої місії університетів; 6) проведення на системній основі тематичних досліджень і моніторингу реалізації третьої місії, а також вивчення освітньої, інформаційної, консультативної діяльності із формування та розвитку в університетському середовищі й українському суспільстві культури третьої місії університетів.

Біографії авторів

Ольга Петроє, Інститут вищої освіти НАПН України, Київ, Україна

Ольга ПЕТРОЄ – Україна, Київ, доктор державного управління, професор, головний науковий співробітник відділу взаємодії університетів та суспільства, Інститут вищої освіти НАПН України.

Контактна інформація: E-mail : о.petroye@ihed.org.ua

Наталія ШОФОЛОВА, Інститут вищої освіти НАПН України, Київ, Україна

Наталія ШОФОЛОВА – Україна, Київ, кандидат економічних наук, доцент, завідувач відділу взаємодії університетів та суспільства, Інститут вищої освіти НАПН України.

Контактна інформація: E-mail : n.shofolova@ihed.org.ua

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-04 — Оновлено 2024-04-08

Версії

Як цитувати

Петроє, О., & ШОФОЛОВА, Н. (2024). ТРЕТЯ МІСІЯ УНІВЕРСИТЕТІВ: ДОСВІД ІТАЛІЇ ДЛЯ УКРАЇНИ З ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ Й ОЦІНЮВАННЯ. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Педагогіка», 1(17). https://doi.org/10.17721/2415-3699.2023.17.08 (Original work published 04, Березень 2024)